mandag den 23. januar 2017

Årshjul


(Årshjulet indeholder foreslag til aktiviteter, og de er ikke alle afprøvet af os)

Udvikling af forløb med inspiration fra Hiim og Hippes didaktiske relationsmodel

Mål:
-At børn får skabt et grundlag for at passe på naturen, se den i sammenhæng og begribe den
-At børn bliver nysgerrige på natur og naturfænomener ved at blive præsenteret for disse
-At lægge kimen til at børn på sigt kan få miljømæssige interesser

Indhold:
-Årshjul med ideer til aktiviteter som retter sig mod målene og udspringer fra naturens kredsløb.
-Her er mulighed for at vælge en eller flere aktiviteter om måneden af forskellig varighed.
-Aktiviteterne er i tre kategorier:
Jord til bord
Lave legetøj eller lignende ud fra “vugget til vugge”-princippet
Eksperimenter der synliggør konkrete naturfænomener
Kategorierne er bl.a. valgt med intentionen om at skabe bevidsthed og nysgerrighed om naturens ressourcer, “se” næringsstoffer blive brugt på ny, finde ud af hvor meget naturen indeholder, bæredygtig brug af naturen. have/få naturen kær, gøre fænomener håndgribelige og visualisere usynlige processer. 

Læringsforudsætninger: 
Målgruppe 0-6 år: 
- Learning by doing (Dewey), hænderne i
- Kropslig indlevelse/læring (fænomenologi, Ponty)
- At være aktive i forløbet
- Medindflydelse og meningsfuldhed
- Konkrete, visuelle arbejdsformer (ikke for abstrakt)
- Kontekst
Opfølgende dialog, gentagelser, få emnerne vendt og drejet

Ideelle rammefaktorer: 
- At have adgang til områder, sammen med børnene, med en vis biodiversitet, for at børnene kan være en del af hele processen. 
- Forløbet kræver ikke særlige økonomiske ressourcer. 

Læreprocesser: 
- Forskelligartede aktiviteter giver plads til forskellige vinkler og veje. 
- Det vægtes at aktiviteterne også vægtes ud fra hvad der optager børnene lige nu og her. 
- For at imødekomme alsidige læreprocesser vil vi stræbe efter at de indeholder kataloge, analoge, dialogiske og kropslige vidensformer. For at kunne dette kommer phronesis (den situationsbestemte dømmekraft) i spil.

Tegn:
-At børnene er opmærksomme, stopper op, lytter efter, rører ved og observere hvad der sker omkring dem.
-At de har mod og lyst til at gå på opdagelse og prøve noget nyt.
-At de viser glæde og interesse for at færdes i, tale om og undersøge naturens materialer.
Vi er opmærksomme på at vi, medmindre vi følger børnene i lang tid, ikke kan se tegn på om børnene får miljømæssige interesser. Desuden er det også en forudsætning at der er nogle der videreføre fokusset på naturen i børnenes liv, da denne “opstart” ikke kan stå alene. 

Vurdering:
Dialog med børnene om deres oplevelser eller observation. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar