mandag den 9. januar 2017

At undersøge en regnorm

Årstid: Forår, Sommer, Efterår.
Grej: Denne aktivitet kan både udføres i sin enkle form hvor det eneste grej er sin hånd og øjne til at nærstudere med. Ellers kan man bruge lup, mikroskop og undersøgelses/fotobakker.

Der kan opstilles fire generelle færdigheder der understøtter naturvidenskabelige kompetencer - kommunikative færdigheder, at kunne se forskelle og ligheder, at forholde sig eksperimenterende og praktisk-færdighedsmæssige evner. 

For at imødekomme den kommunikative færdighed er det hensigtsmæssigt at spørge åbent med produktive spørgsmål. Spørgsmålene støtter en undersøgende tilgang. 
Spørg børnene om dyret: Hvad kan du se? Har den farver? Har den øjne? Kan du se ben? Hvad tror du den gør, når du slipper den? Hvordan ser den egentlig ud? 

Kombineret med en spørgende tilgang er det vigtigt at pædagogen har et sprog med begreber fra naturen. 




Info om regnormen til den voksne formidler: 

-Det er kun de voksne regnorm som har bælte på maven. Bæltet bruger de når de skal parre sig.

-Regnorm er hermafroditter – dvs. både hanner og hunner.

-Regnorme kan blive mange år gamle.

-Regnorme kan faktisk godt overleve at blive skåret over, hvis man skærer bag dens bælte. Men at det kun er forenden som vil leve…

-Regnormen har små børster på siderne, som de bruger til at skubbe sig frem gennem jorden med? Du kan mærke dem, hvis du stryger fingeren langs siden af en regnorm

-Regnormen kan ikke tåle lys – eller at tørre ud.

-Regnorm er meget vigtige nedbrydere - at de er med til at danne muld - og at de gennem-lufter jorden med deres gange.

-Om vinteren går regnormen i dvale. Den laver sig en lille hule beklædt med slim. Her ruller den sig sammen til et nøgle og sover hele den mørke tid.

-De laver gange i jorden og spiser døde blade, planter og andet, som de trækker ned i deres gange.

-En regnorm kan ikke drukne. Når det er regnvejr kommer regnormene op til overfladen for at bevæge sig over land. 


For mere læsning om de fire generelle færdigheder:


Ejbye-Ernst, N, & Stokholm, D. (2015). Et didaktisk perspektiv på kompetenceområdet natur og udeliv. Side 182 -212​. I: Ejbye-Ernst, N, & Stokholm, D. (2015). Natur og udeliv uderummet i pædagogisk praksis. Systime profession.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar